Gotland //Visby Domkyrka


2017-08-20 @ 20:21:19

Jag tycker ofta att kyrkor är lite obehagliga, jag vet inte exakt varför men så har det alltid varit. Den enda kyrka jag någonsin verkligen tyckt om är Tystberga kyrka där jag har mycket släkt begravda, men det faktum att den har ett sådant sentimentalt värde gör mig ju aningen partisk. Men Visby Domkyrka, eller S:ta Maria, var verkligen häftig. Väldigt mäktig utifrån, och otroligt vacker inuti.

Man kunde sätta en plupp på en karta för att visa var man kom ifrån, de hade en text uppsatt om att alla (oavsett läggning) är välkomna, man kunde skriva en lapp med en bön, önskan, dröm, buskap eller vad man ville så kommer de att brännas tillsammans och frigöra alla ord -det var med andra ord mycket som var fint och varmt. Jag och Helene passade även på att tända varsitt ljus.

Visby S:ta Maria Domkyrka är absolut värd ett besök, om någon kanske är lite tveksam. Det är dessutom väldigt fin utsikt om man står precis ovanför kyrkan. Utsikten och fler bilder utifrån finns här [LÄNK]






Kommentarer



NAMN:
Kom ihåg mig?

E-MAIL: (publiceras ej)


URL:


DIN KOMMENTAR:






























Trackback