12 tips för att bli bra på bilder


2017-08-16 @ 23:30:17
När det närmar sig tid för en fotografering så blir många ofta lite nervösa, och dom flesta har frågor, speciellt om hur de "borde" se ut och bete sig framför kameran. Det finns inga får/får inte under en fotografering, men det finns tips för att få resultatet man vill ha.
Så här ger jag mina tips för hur du blir bra på bild:

•Var medveten om din bästa sida•

Detta kan vara ganska svårt ibland, men dom flesta har ändå en sida utav ansiktet de gillar bättre på bild. Kolla framför spegeln, prova att ta några bilder och se vilken sida du gillar bäst. Detta gör det lättare för dig att veta hur du ska stå under fotograferingen.

•Var inte rädd för att ta bilder lite underifrån•
Alla har inte en bra sida underifrån, jag själv ser hemsk ut haha, men vissa har ett ansikte som faktiskt blir jäkligt snyggt med en vinkel lite snett underifrån. T.ex. när jag fotar Sabina så brukar jag fota ett gäng bilder lite underifrån, hon har skitfin käklinje och det blir himla snyggt när den verkligen framhävs. I början var hon jätteobekväm när jag satte mig nedanför henne och knäppte bilder, men efter att jag visat så gillade hon det också. Så lita på personen som håller kameran(men våga såklart säga ifrån om du inte gillar det)!
 
 
•Blicken -undvik "crazy-eyes"•
Vid porträttfotografering är det ju nästan alltid ögonen som står i centrum, de avgör liksom vad för bild det är, så vad för blick man ger är viktigare än de flesta tror. Ska det vara kärleksfulla bilder så ska man såklart le med ögonen, är det naturliga porträtt ska man ha en mjuk blick, vill man ha lite mer "mode-aktiga" bilder så är det ofta ganska snyggt att ha en nästan lite nedlåtande blick (lite flytta på er här kommer jag-blick, ungefär) och så vidare. När jag tar bilder på mig själv(t.ex. till ny profilbild eller liknande) kan jag efter en liten stund få "crazy-eyes" och det är inte så charmigt kanske, så då brukar jag blunda några sekunder, ta ett djupt andetag och tänka på något som gör mig glad -då kommer glada ögon naturligt.

•Slappna av•
Detta är nog det absolut svåraste, det är trots allt inte många som är helt och hållet bekväma när man har en kameralins i ansiktet. Därför är det såå viktigt att man kan prata och skoja under fotograferingen, annars är risken att man får "pinnen-i-röven"-looken vi alla känner till och avskyr. Ska du fotas utav någon du inte känner så väl; sitt en liten stund innan och lär känna varandra lite grann, ta en fika eller vad som, p r a t a. Bara det kan göra att man lättare slappnar av och blir mer bekväm.

•Vad händer med armar och ben?•
Den troligtvis vanligaste frågan jag får när jag fotar är "vad ska jag göra med armarna och benen?" och svaret är; Vad tusan du vill! Prova olika poser och be att få se bilderna, på så sätt kan du ju själv se vad som ser bäst ut. Självklart kan du även fråga om fotografens åsikt och be den spegla* snygga poser.
*Spegla innebär att fotografen visar en position som modellen sedan speglar, gör likadant

•Fråga hur bilden tas•
Fråga om det är närbild, helkropp, halvkropp etc -då vet du vad du ska koncetrera dig på. Det är ju meningslöst att stå och försöka få snygga ben om dom ändå inte ens syns, t.ex.

•Ha ett hum om vad du vill få ut•
Vill du ha naturliga bilder? Eller kanske mer "mode-aktiga"? Konstnärliga? Kärleksbilder? Fairytale? Oavsett vad det är för typ av bilder du vill ha, så prata med personen som ska ta bilderna och berätta på ett ungefär vad du vill ha. Det förenklar mycket för er båda om du tänkt över det innan.

•Det viktiga ordet i kärlekspar•
När man ska fotograferas som kärlekspar så ska det vara   k ä r l e k   i bilderna, var inte rädda för att låta världen runt om er försvinna, det är bara bra! Och var inte rädda för att stå nära, ibland nästan inlindade i varandra -är man förälskad så vill man ju vara nära. Men jag skulle nog säga att det viktigaste är att prata och skratta under tiden, för då kommer allt det där härliga helt naturligt.


•Kläderna med bakgrunden•
En sak som jag tycker är ganska viktig är hur kläderna fungerar med bakgrunden, t.ex. så funkar ljusa jeans med det mesta (jag älskar att fota någon i ljusa jeans, tycker det blir så snyggt), medan enbart svarta kläder ger stark kontrast vid en äng t.ex. och kan ge lite "pang-på-känsla". Knalliga färger (typ såhär / / ) är skitsnyggt, men på väldigt ljusa platser kan det nästan skära sig. Men såklart är det viktigaste att man känner sig bekväm, alltid!

•Brainstorma•
Något som alltid är bra är att brainstorma med personen som ska fota, du kanske har superidéer men vet inte hur de ska förverkligas och då är det suveränt att diskutera. Eller så kanske du är osäker på en bra plats, du kanske vill ha en grön äng, en häftig vägg eller vatten i bakgrunden men vet inga platser som känns bra -men det kanske fotografen vet. Jag tycker att brainstorma är jätteroligt, två kreativa huvuden är alltid bättre än ett!

•Våga lita på personen bakom kameran•
Jag får ofta höra "vad håller du på med" (följt av skratt som tur är, haha!) när jag fotar någon, då jag verkligen hoppar runt för att prova vinklar, sätter mig på huk, står på ett konstigt sätt eller ibland nästan lägger mig ner. Under Carolines gravidfotografering satte jag mig rätt ner i vattnet med kläderna på, och hon skrattade först och frågade om jag var tokig haha, men bilderna gjorde det absolut värt det. Så om din fotograf hoppar runt som en padda på crack -oroa dig inte, den vet nog vad den gör (iallafall någorlunda ;) ). Och känner du dig osäker är det bara att be att få se några bilder lite snabbt, krångligare än så är det inte.


•Viktigast av allt•

Ha roligt! Om du tycker att det är total pest och pina så är något inte helt rätt, lite obekvämt kan det ju vara om man är ovan att fotograferas eller inte känner personen till hundra, och det är därför jag säger att det är viktigt att prata lite med varandra. En fotografering utan några skratt blir något man kämpar sig igenom, och så ska det ju inte vara, man ska göra det för att det är så himla skoj! För jäklar vad roligt man kan ha när man fotar.





Sådär, det var några tips jag kunde komma på just nu. Hoppas de kan vara till någon hjälp!☺






Kommentarer



NAMN:
Kom ihåg mig?

E-MAIL: (publiceras ej)


URL:


DIN KOMMENTAR:






























Trackback