Q/A - Diagnos?


2017-04-18 @ 08:05:50
Q: Har läst din blogg ett tag nu och undrar över din psykiska ohälsa om det är någon diagnos du har eller vad det är som gör att du mår så dåligt i perioder. Kram <3

A:
Hej! Ja, jag har flera diagnoser men anledningen till att det går i så kraftiga perioder är Bipolär Sjukdom. Jag har haft depressiva och maniska episoder hela mitt liv i stort sett, men de har blivit mer och mer kraftiga desto äldre jag blivit. Förr hade jag väldigt, väldigt korta maniska episoder och inte alls lika uppenbara, mer hypomaniska, det är först nu som de blivit så pass starka att jag själv och andra anser det allvarligt. Jag brukar även ha en "neutral" period mellan de olika episoderna, då jag är jag liksom. Jag har dock nu, för första gången, kommit in i en så kallad blandepisod, som innebär att jag har både och; just nu är jag deprimerad med kraftig ångest under dagarna och manisk på kvällar och nätter. Som ni kanske förstår då så har jag inte fått så mycket sömn de senaste veckorna. 
De olika episoderna pågår nästan alltid under längre tid för mig, vissa har ju bara några veckor, men mina depressiva episoder håller i månader i sträck, den förra 9 månader och denna än så länge sedan november förra året (6 månader). Min senaste maniska period varade i lite mer än 3 månader. Mitt största problem är väl att jag ej kan medicinera då jag inte tål någon medicin alls (tro mig, har provat fler än ni kan räkna till), så får kämpa "på egen hand" vilket många gånger är nästintill omöjligt.

Du kan läsa om Bipolär Sjukdom genom länkarna nedan:
1177.se
Hjärnfonden






Kommentarer



NAMN:
Kom ihåg mig?

E-MAIL: (publiceras ej)


URL:


DIN KOMMENTAR:






























Trackback