#STOPYULIN2015 ?


2015-06-21 @ 13:55:12
Jag tror inte att någon missat all uppståndelse kring festivalen i Kina där dom äter hundar (och katter, men av någon anledning skriver fler om hundarna), hundar som sitter i trånga burar bara för att plågas ihjäl, kokas levande osv. Än mindre har ni väl missat alla människor som rasar över detta, kolla bara in hashtagen "stopyulin2015" så får ni se hur galna människor blivit över det. Vilka barbarer dom är, kineserna! För här i Sverige plågar och äter vi aldrig djur, aldrig någonsin! ...eller?

 

Igår scrollade jag igenom mitt facebook-flöde när det kom upp en text skriven utav någon svensk tjej, självklart med #stopyulin2015 på slutet. En kille hade kommenterat någonting om hur djuren behandlas innan dom hamnar på tallrikar i Sverige, varav denna tjej svarar ungefär "det är inte det vi pratar om nu, ser du inte hur dom behandlar hundarna i Kina?! Dom är ju sjuka, som njuter av djurs lidande och dessutom äter hundarna! Om jag kunde så skulle jag hjälpa djur här med fattar du väl!" och jag kunde inte låta bli att skratta och undra hur dum en människa kan bli. För kan alla ni som delar dessa bilder under denna hashtag med handen på hjärtat säga att ni inte längtar efter att få grilla den där fina steken och avnjuta den med en kall öl? Om ni inte längtar, så förstår jag inte varför ni äter kött. Och om ni gör det, så förstår jag inte varför ni blir hysteriska över denna festival. 

"Ät inte danskt kött dom är inte snälla mot djuren!!!" hör man lite här och var. Jaså okej, men Sverige är jävligt mycket bättre? Visst har vi bättre lagar om hur djuren ska hanteras, men det är långt ifrån alla som följer dessa lagar. Alldeles för många fraktar djuren i trånga utrymmen där många dessutom blir ihjältrampade av dom andra, bara för att slaktas på led. Innan detta är det så jävla många utav djuren som levt så pass trångt att dom knappt kunnat röra sig, blivit galna och till och med börjat äta på varandra. Dom föds upp endast för att hamna på en tallrik, ungarna hinner knappt öppna ögonen förrän dom tas ifrån sina mammor. Djuren känner en rädsla vi aldrig kommer förstå. Men kossor, grisar, lamm och kycklingar/hönor/tuppar är ju inga direkta sällskapsdjur, det är inga djur man har sovandes vid fötterna eller kastar boll med, så då har dom inget värde. Då spelar det ingen roll hur mycket dom skriker eller panikslaget försöker ta sig därifrån, för dom är ju ändå bara mat för er. 

Varför har hundarna större värde? Varför gör ni denna festival till världens största sak och säger att dessa människor är hemska, när ni inte är det minsta bättre själva? Vet ni vad det sjukaste är? Att när all uppståndelse lagt sig, när inte "alla andra" bryr sig lika mycket längre, då kommer inte ni heller göra det. Ni kommer inte försöka ändra något, för hade ni på riktigt brytt er om djuren hade ni inte försökt ändra denna festival, ni hade börjat med att försöka ändra er själva och eran egen syn på djur. Varför äter ni kött och bidrar till köttindustrin när det finns så många andra alternativ som är så mycket bättre på så många olika sätt?

Hur kommer det sig att pedofiler, våldtäktsmän och mördare får som högst några år i fängelse här i Sverige, men ett djur som biter någon direkt avlivas? Är dessa ynkliga människor, som förstört så många liv, mer värda än någon som kanske bara försvarat sig? Hur kommer det sig att ni med glädje njuter av ett djurs lidande i form av en stek, men går bananas när andra gör samma sak? Är ni verkligen så dumma att ni inte ser era egna fel?

Missförstå mig inte, jag tycker att denna festival är så förbannat vidrig, men jag tycker exakt samma sak om köttindustrin. Ni som tänker kommentera någonting dumt kan tänka till lite innan, för ni känner er nog träffade av en anledning.


 







Kommentarer



NAMN:
Kom ihåg mig?

E-MAIL: (publiceras ej)


URL:


DIN KOMMENTAR:






























Trackback