#LikeAGirl


2014-07-31 @ 18:04:02

Denna video tror jag är viktig, främst för tjejer i puberteten. Tjejer som har fullt upp med att hitta sig själva, som växlar i humör konstant och inte kan rå för att dom tar åt sig när elaka kommentarer kastas över dom.

"Du kastar som en tjej" eller "du springer som en tjej" får många tjejer (och killar) höra, men varför ska detta tas som någonting negativt, egentligen? Tjejer är inte sämre än killar, inte på något sätt. När jag gick på mellanstadiet tävlade vi i olika grenar och gick man vidare fick man tävla mot andra skolor (tjejer mot tjejer och killar mot killar). Några utav grenarna var kulstötning, kast med liten boll och 60m löpning. Jag har alltid varit en tävlingsmänniska och dessutom ganska stark, så jag gick vidare i alla dessa tre grenar, kast med liten boll vann jag alltihop. Jag kastade längre än många utav killarna, men vad tror ni jag fick höra? "Du kastar långt, för att vara tjej alltså", och just då irriterade det mig något så otroligt. Räckte det inte med att säga "grattis, vad långt du kastade", var dom faktiskt tvungna att lägga till "för att vara tjej alltså"? Var det för att bevisa att även om jag kastade längst av alla, så skulle jag aldrig kunna vara lika bra som killarna, just för att jag var tjej? 

När jag var i mina värsta tonår (14-15) så fick jag många gånger höra "sådär ska inte en tjej bete sig" eller "du beter dig som en kille!" vilket också gjorde mig vansinnig. Detta fick jag alltså höra för att jag var väldigt arg av mig, skrek och kastade grejer omkring mig även i skolan. Och de som sa såhär till mig var vuxna människor. Så då fick jag alltså förklarat för mig att "riktiga" tjejer får inte vara arga, om något är fel ska vi bara sitta tysta och snälla och ta emot skiten. Vi ska bara fnittra lite åt killarnas skämt, sitta stilla i skolbänken, inte använda svordomar och vi ska absolut inte säga ifrån, aldrig någonsin, för då är vi inga riktiga tjejer. Är det jag som är helt pantad, eller låter detta sjukt i era öron också?

Nu för tiden tar jag det mer som en komplimang om någon säger att jag gör någonting "som en tjej", för jag är så jäkla stolt över att vara just tjej. Tjejer är inte sämre än killar, punkt slut.






Kommentarer



NAMN:
Kom ihåg mig?

E-MAIL: (publiceras ej)


URL:


DIN KOMMENTAR:






























Trackback