Fråga och svar: Hur gör man för att må bra?


2014-01-30 @ 15:13:17
Hur gör du för att må bra? Hur gör du för att övervinna alla hemska tankar? Jag har jobbiga tankar varje dag och jag orkar typ inte kämpa emot dom längre, jag orkar inget längre, ligger bara i sängen och stirrar eller gråter. Mina föräldrar blir nästan arga på mig för att jag är såhär, dom fattar inte att jag mår dåilgt, dom säger bara att jag behöver hjälp men dom gör lixom inget för å hjälpa mig utan bara skäller på mig hela tiden och åå jag orkar inte.. förlåt att jag skriver allt detta till dig men jag vene vem annars jag ska prata med, du behöver inte svara om du inte vill såkalrt...

Svar:
Hej fina du! Självklart vill jag svara, jag anser att kommentarer som din är dom absolut viktigaste att svara på, jag har ju trots allt bloggen främst för att jag så gärna vill kunna hjälpa andra som går igenom samma saker som jag själv gjort/gör! Och jag blir smickrad av att du väljer att skriva till just mig för att be om hjälp.

Här kommer ett långt svar, så ni som inte är intresserade av det kan bara scrolla förbi.
Jag kan sätta mig in i det du säger, jag har också varit där. Dagarna då man bara ligger i sängen och man har så mycket man vill säga men inga ord kommer ut så istället ligger man tyst och låter dom hemska tankarna styra en. Jag har inte helt kommit ifrån dom jobbiga tankarna, dom finns fortfarande där och spökar ibland, men jag har lärt mig att hantera dom på ett helt annat sätt än tidigare och jag låter dom inte styra mig. Man kan väl säga att jag tagit kontrollen över mitt eget huvud, jag låter inte demonerna tala om för mig vad jag ska göra längre.

Första steget är att acceptera att man mår som man gör och förstå att det inte är något fel med att må dåligt, det är ingenting man kan rå för. Nästa steg är att ta reda på vad det är som tynger en, är det något som har hänt eller mår du bara dåligt utan anledning? Därefter kan du försöka ta tag i problemen och prata med någon du känner förtroende för, det kan vara en vän, en psykolog, en släkting eller någon helt annan. Det viktigaste är bara att du litar på den tillräckligt mycket för att kunna prata ut om det som gör dig ledsen. Sedan är det väldigt viktigt att folk i din omgivning har förståelse för att du faktiskt inte mår bra, att dom inte tvingar ur dig någonting utan bara kramar om dig när du är ledsen och visar att dom bryr sig. Det är först då du kan få bearbeta din sorg och ta steget mot ett bättre mående. Det du också måste inse är att du är så jävla stark, för det är du. Du gråter, du mår skit rent ut sagt, men du står fortfarande här idag. Lär dig att använda styrkan till din fördel istället för att använda den till att trycka ner dig själv. 

Jag känner inte dina föräldrar, så jag kan inte säga så mycket om deras beteende egentligen, men jag kan prata utifrån egna erfarenheter. När jag var yngre och mådde sådär riktigt skit, då kunde ibland mina föräldrar bli lite arga på mig. Inte för att dom egentligen var arga på mig, utan för att dom blev så frustrerade över att se mig på botten men inte kunna göra någonting för att hjälpa mig upp igen. Dom blev så himla ledsna över att jag mådde så dåligt att dom istället kunde verka arga på mig när dom egentligen inte ville någonting hellre än att få mig att må bra. Jag tycker att du ska prata med dina föräldrar ordentligt och berätta hur du tänker och känner, på så sätt kan dom få en förklaring och mer förståelse för varför du bara ligger i sängen och då kan dom försöka hjälpa dig utifrån det du berättat. 

Hoppas att mitt svar var till någon hjälp, är det någonting mer du undrar eller bara vill prata om så finns jag på mailen; iizabellethorner@hotmail.com ! Jag hoppas innerligt att du ska få må bättre snart, många styrkekramar till dig!♥






Kommentarer



NAMN:
Kom ihåg mig?

E-MAIL: (publiceras ej)


URL:


DIN KOMMENTAR:






























Trackback