Bloggare för varenda unge


2012-10-13 @ 10:52:43
Varje dag utnyttjas, arbetar, svälter och dör barn världen över. Omvärlden vet vad som pågår, men lyfter inte ett finger för att hjälpa till. För några år sedan valde jag att bli en av dom personer som på något sätt hjälper till.
 
Jag såg på UNICEF's gala på tv:n och där var det ett inslag då kvinnor och barn berättade vad de varit med om. En dag kom det soldater in i byn där de bodde, de började skjuta (stvn) människor. De våldtog kvinnorna och barnen, sedan tryckte de upp gevären och knivarna mellan benen på dom och förstörde deras underliv för all framtid. Vissa dog även utav skotten eller förblödning. Ett av barnen som berättade var endast 3-4 år, alla som deltog i programmet grät medan de pratade. Detta fick mig att bryta ihop totalt, jag grät hejdlöst och började tjata hål i huvudet på min mamma att vi skulle bli världsföräldrar. Det blev vi då också.
 
100kr i månaden är ingenting för oss, men för dom är det skillnaden mellan liv och död. Varje år får vi hem en tidning där det står vad alla världsföräldrar tillsammans har gjort för tredje världen, jag läser den alltid noggrant och känner mig stolt att jag är en av dom som valde att göra en förändring. På julafton önskar jag mig alltid gåvobevis, för er som inte vet vad det är så är det ett litet kort någon köper där pengarna går till tredje världen och du får då ett så kallat gåvobevis. 
 
Enda sedan jag var liten har min högsta dröm varit att åka till Afrika och arbeta som volontär, något jag står fast vid än idag. Detta är någonting jag tänker göra och en dröm jag vägrar ge upp, det är mitt mål i livet; Hjälpa andra.

En dag när jag var inne och kollade lite på UNICEF's hemsida så hittade jag "Bloggare för varenda unge", gick in och läste lite om det och insåg att det var någonting jag ville bli. Så jag blev det. Bloggare för varenda unge går ut på att du bloggar om saker UNICEF arbetar med, informerar omvärlden om vad som händer i andra delar av världen så att fler kan öppna ögonen och välja att hjälpa till. Man gör det gratis, bara för den goda sakens skull.
 
Jag valde att strunta i en extra godispåse eller ett paket cigaretter för att istället låta pengarna rädda liv, vad väljer du?
 







Kommentarer



NAMN:
Kom ihåg mig?

E-MAIL: (publiceras ej)


URL:


DIN KOMMENTAR:






























Trackback