Vad är så fel med att älska sitt land?


2012-05-10 @ 22:08:14
Har för mig om att jag tagit upp detta tidigare, men kom och tänka på det när jag var inne på facebook och såg att människor lagt upp en sån där kedje-grej om att gå ut och sjunga nationalsången på Sveriges nationaldag den 6 juni som "protest" mot att man inte får sjunga den i skolan i.o.m att det anses "rasistiskt". Nu förstår jag inte hur våran nationalsång på något sätt kan vara kränkande eller stötande mot utländska, då låten endast hyller vårat fantastiska land och inte överhuvudtaget försöker sänka någon annans.

Sverige är ett underbart land att leva i. Ja jag vet, jag klagar om vintrarna när det är 20 grader kallt och knäna domnar bort, men utan vintrarna skulle inte våra svenska somrar vara lika uppskattade. Jag älskar att bo vid vattnet här i Västervik, det är en otroligt vacker stad och om somrarna är det fullt av turister som yrar runt på gatorna. Jag tror att varenda Västervikare någon gång klagat på staden, men egentligen är det folket man tycker illa om. Problemet är bara att det spelar ingen roll vart man kommer i världen, idioter kommer alltid finnas oavsett om de pratar svenska eller kinesiska. Sverige har både snö och sol, berg och hav.

Har ni hört låten Ultima Thule - Jag älskar mitt Sverige?(annars klicka på namnet och lyssna) Enligt många är det en rasistisk låt, men återigen -vart är det rasistiska? Den handlar om att älska sitt fosterland och allt med landet. Jag ser människor från Kosovo som tatuerar in sin flagga, människor från Serbien med flaggan på tröjan. Jag tycker det är fint, det är bra, man ska vara stolt över sitt fosterland. Men jag tycker det är förjävligt att jag inte ska få kunna vissla Du gamla, Du fria utan att bli jämnförd med Hitler ungefär. Jag tycker om människor för personligheter och jag ogillar människor för deras personligheter, sen skiter jag väl fullständigt i vilken färg personens hud har? Och att jag sagt negerboll är inte för att jag på något sätt vill kränka mörkhyade, utan för det är så det alltid har hetat där jag växt upp. Jag fick lite arga kommentarer om det, och jag vet att man ska vara försiktig med vad man säger men jag menar come on, jag hotar inte er för att ni använder ordet vitlök och det är inte direkt så att jag springer efter någon och ropar "blattejävel", men jag själv har ofta fått höra att jag bara är en "svennejävel", vilket är rasistiskt.

Så ja, jag älskar Sverige. Det måste ju många av er också göra eftersom ni valt att flytta hit eller väljer att bo kvar, hur mycket ni än säger att ni "hatar" Sverige så är det ingen som tvingat er att vara här. Enligt mig är det världens vackraste och underabaraste land. Jag älskar att åka utomlands ett tag, det är mysigt och härligt, men det finns ingen känsla som kan jämnföras med att komma hem!



Vill ni hacka på mig nu så go ahead, jag står för vartenda ord!






Kommentarer
Postat av: emma

Ja det borde gå, ska bara prata med min mamma så det inte blir några sura miner.. Puss!

2012-05-10 @ 22:44:17
URL: http://emmaask.blogg.se/



NAMN:
Kom ihåg mig?

E-MAIL: (publiceras ej)


URL:


DIN KOMMENTAR:






























Trackback